Definicja taksówki
Taksówka ? środek transportu miejskiego,...licencjonowany samochód osobowy do wynajęcia wraz z kierowcą, nieposiadający z góry określonych tras1.
Według polskiego prawa o ruchu drogowym taksówka to pojazd samochodowy, odpowiednio wyposażony i oznaczony, przeznaczony do przewozu osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z kierowcą oraz ich bagażu podręcznego za ustaloną na podstawie taksometru opłatą2.
Służy do świadczenia nieregularnych usług przewozowych, pasażerskich lub pasażersko-towarowych, zazwyczaj stosunkowo niewielkiej odległości, w granicach miasta lub jego okolic. W wielu miastach na świecie, taksówki są malowane na jednolity kolorem3 np. w Wielkiej Brytanii czarny, w Niemczech kremowy, w USA i Azji żółty.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Taksówka
Taxi w Polsce i USA
Wszyscy kojarzymy sceny z amerykańskich filmów kiedy to bohater chcąc wsiąść w taksówkę tylko podnosi rękę. Żółta taksówka pojawia się niemal natychmiast.
W wielkich metropoliach tego typu rozwiązanie sprawy to optymalna opcja, jednak raczej nie miałaby zastosowania w Polsce. U nas są dwa sposoby na 'złapanie' taksówki- możemy pójść na najbliższy postój taksówek albo zadzwonić do firmy taksówkarskiej aby podesłali nam taryfę pod wskazany adres. Niestety nie można przełożyć na nasze ziemie taksówki na zawołanie z przyczyn czystko ekonomicznych.
Rozliczanie za trasę
Naliczanie opłaty za przebyte kilometry to nie jedyna metoda pobierania płatności przez taksówki.
Dobrym przykładem jest tutaj Uber. Firma zatrudnia niedoświadczonych kierowców, którzy pobierają opłaty, które stanowią uśredniona wartość danej trasy. Wartości te ustala system informatyczny. Co ciekawe przejazd uberem jest zazwyczaj tańszy od taksówki, ale nie zawsze.
Okazało się bowiem, że przy różnego typu wydarzeniach danym mieście ceny w systemie szybują w górę i zamiast zapłacić 10zł płacimy ponad 20zł. Okazuje się bowiem, że uber przewiduje duży ruch na danej trasie i podnosi ceny ? o czym klient dowiaduje się kiedy musi zapłacić.
Podwójny system naliczania opłat
System podwójny naliczania opłaty D (ang. Double Application of Tariff).
Podwójny system naliczania D bazuje na jednoczesnym sumowaniu opłaty z czasu i drogi niezależnie od prędkości z jaką porusza się taksówka.
Ze względu na zmienną prędkość taksówki wyznaczanie opłaty następuje przez zliczanie impulsów prostokątnych z generatora czasu znajdującego się w układzie elektronicznym taksometru oraz dostarczanych z przetwornika (nadajnika) drogi, których częstotliwość jest liniowo zależna od prędkości taksówki. Obecnie najczęściej wykorzystuje się impulsy z drogi podawane z czujnika prędkości umieszczonego w skrzyni biegów lub z układu prędkościomierza, układu ABS, czasami komputera sterującego praca silnika (głównie samochody japońskie), sygnał ten często doprowadzany jest do złącza radia samochodowego.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Taksometr